Dog var jeg altid tryllebundet af princippet i den gode historie og der af fik jeg mættet min sult på alt fra eventyr til realistiske fortællinger gennem fjernsyns-mediet og film i bunke vis. Og lige netop derfor sidder jeg her og skriver idag, fordi jeg tænker at der måske er mange børn derude der har det lige som jeg har haft det hele mit liv, de elsker fortællingen, men ikke bogen. Derfor er jeg nok indlysende nok, stor tilhænger af at medieundervisning og især filmanalysedelen, får en større plads i danskundervisningen. For i en verden hvor film og serier fylder mere i hverdagen end den sidste nye digtsamling, så vil jeg mene at det efterhånden er tid til at vi giver slip på vores litteratur-snobberi og omfavner den nyere teknologi, filmkundskaben. Måske sidder jeg alene, men personligt elsker jeg oplevelsen af, at se en god film, frem for at bruge mange timer på en bog. Filmens mange faktorer, så som lyd, lys, skuespillere sceneri og vinkeler, skaber for mig en stemning som intet andet kan kreere. En film er ligesom en bog på mange måde, man kan i stedet for at læse den, se den igen og igen, og hver gang se nye ting man ikke havde lagt mærke til før. Jeg tror mange børn og unge idag elsker film, fra de starter med disney's klassikere, til de ender med Harry Potter og Saw filmene, og dette gør filmmediet til en stor del af deres verden. Derfor tror jeg også at filmen er en genial indgangsvinkel til danskundervisningen, da den fanger elevernes interesse. Dog må det ikke tolkes, at jeg ikke finder bøgerne vigtige mere, blot at jeg ikke mener at man kan gå ind og vurdere hvilket er mest vigtig, film eller bøger, og at de hver især må fylde en lige stor del af tiden i undervisningstiden.
Hej Natasja
SvarSletSynd du aldrig fandt kærligheden til at læse bøger som lille, men det er interessant da det sikkert gælder for rigtig mange unge mennesker. Selv læste jeg bøger uafbrudt som barn, i bilen, på ferier, ja selv nogen gange under måltider havde jeg en bog med mig. Jeg har dog også altid elsket film, og er helt enig i, at filmen måske er en smart genvej til at skabe børns kærlighed til fortællingen. Dog mener jeg, at i 9 ud af 10 tilfælde hvor en film er baseret på en bog, er bogen en hel del mere interessant, givende og spændende end filmen. Romanen giver nok også flere faglige muligheder.. Men i hensyn til børnenes interesse, er det centralt for børn og unge i dag, at det ikke skal tage for lang tid. Børn har i dag utroligt meget fart på, så det at læse en bog kan for mange børn virke som en lang og trættende proces. Her er filmen jo smart, og er filmen tilstrækkeligt fængende, så kan man jo håbe at det kunne inspirere til at læse bogen også (hvis det da er en bog baseret på en film). Jeg er dog ikke enig i, at bøger og film skal fylde en lige stor del af undervisningstiden, der er alligevel en betragtelig mængde litteratur man bør have været omkring i løbet af folkeskolens danskundervisning.