Men hvis vi igen forestille os at projektet lykkes, så vil vi pludselig sidde inde med en bevidsthed om den magt vi nu i virkeligheden besidder. Vi vil nu vide, at vi er i stand til at få andre mennesker til at føle ved hjælp fra kamerastyrring og velovervejet musikvalg. For vi ved alle hvor magtfylde medier kan være. Vi har igennem tiden set det mange forskellige steder, f.eks. under 2. Verdenskrig, hvor Hitler benyttede anerkendte filminstruktører til at instruere hans mange propagandafilm og så sent som i 2004 udgav Mel Gibson sin meget følelsesladede og omdiskuterede film "Passion of the christ", omhandlende Jesu korsfæstelse, der beskyldes for at promovere had mod jøderne. Dog er det ikke kun film der bruges til at manipulere med os, også udsendelser så som TV-aviser, der nok i mange menneskers øjne burde fungere som objektive nyheds-kilder, benytter filmiskevirkemidler for at fremprovokere en følelsesmæssig reaktion hos seeren, og man kan spørge sig selv om dette er etisk korrekt??
Det kan også være, at vi mennesker bare skal acceptere at vi idag leve i et samfund hvor medierne er en stor del af vores hverdag, dog der er ingen tvivl om at vi bør forholde os kristisk til det meste af det vi ser, læser og hører. Spørgsmålet til os er nu, hvordan vi håndterer dette faktum, blandt eleverne i folkeskolen, sådan at de ikke tror på alt de ser, læser og hører. hvordan undgår vi at lade dem blive manipuleret med?
Jeg synes det er et rigtig godt indlæg, og jeg forstå godt dine bekymringer, angående børns forhold til medierne. Det er nogle pointer du har med, for hvordan forbereder vi eleverne til denne jungle som medierne er. Hvis vi kunne få en god og effektiv medieundervisning i folkeskolen, som klædte eleverne på til at være kritiske og både bruge medierne til viden og sjov, ville vi have nået langt. Men det er nok lettere sagt end gjort.
SvarSlet